diumenge, 17 d’octubre de 2010

L’aeroport de la vergonya

A Espanya encara hi queda gent amb molta barra. Amb tanta, que ara que vindran eleccions, seran capaços de tornar a demanar-nos el vot. Després d’haver gestionat la crisi tan malament com han sabut; després de riure’s de tots nosaltres amb promeses incomplertes, després d’haver-nos fet sentit inferiors quan hauríem de ser, almenys, iguals en drets i deures.

Als catalans se’ns han rifat Literalment, se’ns han rifat. No només no ens donen els que ens pertoca, sinó que s’emporten el que hauria de ser nostre a dreta llei. Estatu rebaixat, promeses incomplertes i mentides diàries. Heus ací el panorama. I on van tots aquests diners?  Aquí ens ho expliquen.

El diari "Le Monde" (02/10/2010) dedicava la totalitat de la seva pàgina 3 a un reportatge, demolidor, sobre l'aeroport de Ciudad Real. Es tracta d'un equipament d'última generació, amb una de les pistes més llargues d'Europa (4 Km), capaç fins i tot de permetre l'aterratge de l'Airbus A380, l'avió comercial més gran del món. Les instal·lacions estan dimensionades per acollir un volum de dos milions i mig de passatgers l'any. Per gestionar-lo hi ha 91 treballadors directes, més uns 200 de les diverses empreses concessionàries.

"Avui, un silenci de catedral regna en l'immens hall de les sortides", escriu el reporter del diari parisenc. El cas és que l'aeroport de Ciudad Real només té tres vols setmanals, que gestiona Ryanair gràcies a una subvenció pública. La cafeteria pràcticament només serveix esmorzars als mateixos treballadors, que dilluns, dimecres, dijous i dissabte són les úniques persones que volten pels passadissos en tot el dia. Una obra d'aquesta magnitud ha necessitat invertir-hi, d'entrada, 500 milions d'euros. Bona part els va posar Caja Castilla-La Mancha, que ha estat intervinguda pel Banc d'Espanya i ha hagut d'avalar 9.000 milions d'euros amb diner públic. Ara, la Junta de Castella-La Manxa ha injectat en l'aeroport 140 milions més, que aniran a compensar les pèrdues, enormes i constants. Ciudad Real té 75.000 habitants, més o menys les dimensions de Rubí. Disposa d'estació de TGV i aeroport internacional.

Iñaki Anasagasti, portaveu del grup parlamentari de senadors nacionalistes, conclou en el seu bloc que l'explicació a aquest fracàs és que el veritable benefici es va obtenir en la seva construcció.
"Una trista desviació de les finances públiques", titula Bozonnet a Le Monde, alhora que detalla les irregularitats que es van forjar en paral.lel a la seva construcció i que al seu dia van denunciar grups ecologistes com Ecologistes en Acció: "El feixuc i presumptament il legal procés de requalificació urbanística dels terrenys, la seva adjudicació, l'explotació, els retards burocràtics i trampes polítiques, o l'incompliment de la legislació ambiental”.

I encara tindran morro de demanar-nos el vot?