Aquest Papa Francesc és un home que acostuma a
parlar clar i català. Vull dir que, quan diu les coses que diu, se l’entén. Ha
canviat formes i ha canviat el llenguatge; i per això fa coses i diu coses que a
alguns els deu costar digerir. Als nacionalistes espanyols, per exemple, els deu
fer una mica mal a l’orella sentir algunes coses de les que diu. Només fa un
parell de dies que en aquest mateix blog recollia unes paraules
seves en què deia que “en alguns casos, les separacions resulten
«inevitables i moralment necessàries». Ja sé que en aquella ocasió no
es referia als catalans farts d’aguantar un amo mal tractador, però no ens
caldria fer gaires esforços per tal de poder-ho aplicar perfectament a la nostra
relació política amb Espanya.
Aquests dies és a Llatinoamèrica i torna a dir coses prou
interessants com per anar-lo seguint. A l’ Equador, en ocasió de la celebració
del Bicentenari de la independència d'Hispanoamèrica, no va dir el que va dir
per nosaltres, però altre cop ens ho podem atribuir perfectament. O, si no,
llegiu-ho vosaltres mateixos:
“El “crit d'independència” d'Hispanoamèrica va ser un crit nascut de la consciència de la falta de llibertats, d'estar essent oprimits i saquejats. A aquell crit de llibertat propagat fa poc més de 200 anys no li va faltar convicció ni força, tot i que només va ser contundent quan va deixar els personalismes de banda.”
Tot i que se n’ha escrit molt i s’han fet estudis de tota mena
de les causes de la independència d’aquests països, em sembla que aquestes
paraules del Papa són un resum perfecte de per què s’arriba on s’arriba. I, per
altra banda, no us sembla que podria estar parlant perfectament per nosaltres i
que aquestes paraules les podríem aplicar a la situació política catalana
actual?. A Llatinoamèrica els anhels d’independència van córrer com un regueró
de pólvora una vegada van decidir-se a espolsar-se els colonitzadors que els
sotmetien. Va començar Haití el 1804 i de seguida van continuar Equador, Bolívia
(1809), Veneçuela, Argentina, Colòmbia, Mèxic, Xile (1810), Uruguai, Paraguai,
El Salvador (1811), Perú (1820), Panamà (1821), Brasil (1822), República
Dominicana (1844) i Cuba (1902).
A què va ser degut tot plegat? És evident que no hi ha una sola
causa i que un dels factors principals és el mateix desenvolupament, maduració i
presa de consciència que les societats fan d’elles mateixes i el desig de
llibertat que totes elles tenen. Però hi han altres factors que, sens dubte hi
ajuden, com per exemple, el grau de deteriorament moral i nivell de corrupció a
que arriba la classe dirigent; o a la mentalitat colonitzadora que encara
subsisteix en el subconscient de molts governants i polítics espanyols. Encara
creuen que tot ha de seguir passant per Madrid i que les coses no es poden fer
sense el seu permís. Perfecta mentalitat de colonitzadors.
Ahir a Bolívia va parlar d’un català que va deixar-hi allà la
seva vida. Em refereixo al jesuïta Lluís Espinal. El Papa es va
referir a ell amb les següents paraules:"El Padre Luis Espinal predicó el
Evangelio, ese Evangelio molestó: por eso lo eliminaron". Només arribar a
Bolívia, Bergoglio va voler anar a la "curva Achachicala", el lloc on el 21 de
març de 1980 van assassinar al jesuïta català. Alguns ho han interpretat com un
reconeixement del seu martiri i ja són molts els que reclamen la beatificació
d’ Espinal. Una vegada allà va ordenar para el cotxe i, davant
una gernació que feia 35 anys esperant un gest com aquest va demanar
un minut de silenci i va resar un Pare Nostre. "Les pido que no
se olviden de rezar por él, por un hermano nuestro, víctima de intereses de los
que no querían que se luchara por la libertad de Bolivia. El padre Espinal
predicó el Evangelio que nos hace libres. Que Jesús lo tenga junto a
él", va dir el Papa.
A principis del segle XIX van començar els moviments
d'independència de les colònies americanes d'Espanya i Portugal. La Il·lustració
francesa va servir de justificació ideològica per a la guerra d’ independència
de la majoria de països llatinoamericans, però no va ser exactament aquesta la
causa que la va originar. Més aviat va ser l’afartament que sentia aquella gent
del domini polític, social i econòmic que Espanya i Portugal exercien sobre ell.
Eren autèntics colonitzadors i ells es van començar a sentir brutalment
colonitzats, amb tot el que comporta aquest terme. Van deixar de sentir-se
persones lliures i van començar a sentir-se esclaus, justament perquè eren
tractats com a tals. I això, amics meus, és de les coses que més revolten quan
hom ho descobreix i ho sent dins seu. Burocràcia centralitzadora, prohibicions
absurdes, impostos abusius, pèrdua de costums pròpies per imposició d’unes
altres sobrevingudes i estranyes, imposició per la força de la creu i de
l’espasa de noves creences i noves formes de vida, prohibicions i restriccions
de tota mena… Totes aquestes coses van anar covant el malestar i van anar fent
créixer el descontentament. La gent es va sentir oprimida i van començar a
somniar poder ser sobirans de la seva pròpia existència.
Us sona a alguna cosa aquesta melodia? A mi sí que em sona i em
sona ben a prop. Tant de bo sapiguem interpretar-la com ho van fer exemplarment,
amb valentia, decisió i unitat-, tots aquests països. No ens haurà arribat
aquest moment a nosaltres ara?.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari.