Fa molt temps que no compro un diari de paper.
I, pel que diuen, aquesta és una tendència general imparable. Jo estic subscrit
a un diari digital i n’acostumo a repassar uns quants més; i això mateix crec
que ja ho fa la majoria de gent. I ho fan de manera especial els joves amb el
cada dia més imparable ús del mòbil. Els venedors de diaris de paper expliquen
el que tots ja sabem: el paper es ven cada vegada menys. El periodisme
(periodistes i empreses) haurien de prendre bona nota d’aquest fet i n’haurien
de prendre especialment els diaris digitals si no volen arribar a aquest mateix
punt sense retorn. No n’hi ha prou amb informar, sinó que s’ha de fer bé. La
gent cada cop busca i espera més una informació de qualitat i una informació a
la que hi pugui accedir amb rapidesa i comoditat.
Quan comprava el diari els diumenges recordo que marxava
carregat de suplements, col·leccionables d’enciclopèdies o de qualsevol altra
cosa i cupons per obtenir objectes de tota mena. En algun moment vaig creure que
la gent comprava més el diari per tota aquesta faramalla que l’acompanyava que
no pas pel mateix diari i per informar-se. Aquesta fal·lera col·leccionista
sembla que ja ha anat de baixa i sembla que aquest model de premsa les empreses
ja el van descartant de mica en mica perquè s’adonen que, si volen salvar els
diaris de paper, hauran d’anar per altres camins. I l’únic camí és fer, com deia
abans, una informació de qualitat, especialitzada i honesta. Se suposa que per
això existeix el periodisme i existeixen els bons periodistes. Cada vegada és
més difícil ser independent perquè les empreses es mouen per grans, obscurs i
inconfessables interessos. Aquests dies hem vist com el president del grup
Prisa, Juan Luís Cebrián, ha imposat la censura a alguns periodistes i fins i
tot n’ha fet fora algun. Trobo que és un molt mal camí aquest que han emprès
algunes empreses periodístiques i em sembla que a fi de comptes ho pagaran
car.
El futur es presenta negre per aquells que no siguin honestos,
independents i innovadors. El que ha arribat als diaris de paper, arribarà també
als digitals si no corregeixen certs errors i no aprenen la lliçó. Aquells que
pensen que sobreviuran generant clics amb informacions de curiositats de baix
contingut, tests de temes diversos, vídeos virals, “memes”, il·lusions òptiques,
títols enganyosos, falses notícies i fotos de culs i pits, estan equivocats. I
comprovo amb cert estupor que alguns diaris digitals tiren per aquest camí. Jo
ja n’he deixat de llegir-ne algun per aquest motiu i, com jo, molta gent farà el
mateix. Hom vol informació i no pas enganys i mentides. Quan t’adones que et
prenen el pèl, marxes a un altre lloc on trobes que encara creuen en el respecte
al lector.
La informació de qualitat, lliure i independent serà el
veritable negoci del periodisme del futur, diuen als entesos. I a mi em sembla
que tenen tota la raó del món.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari.