Un
cop per setmana rebo al meu correu l’escrit setmanal que el
teòleg brasiler Leonardo
Boff publica a SERVICIOS
KOINONIA. Són textos que, estant-hi o no plenament
d’acord, ajuden i fan pensar. I això de pensar
mai no és endebades. L’escrit d’aquesta setmana parla d’algunes
facetes poc conegudes de Fidel Castro. Jo no parlaré d’aquest
personatge perquè ja tothom n’ha parlat a bastament i el
que se’n parlarà encara... La història, com a
tothom, l’anirà posant al lloc que li correspon i tots
ens en podrem fer una composició més exacta de la seva vida i de la
seva obra.
No
parlaré de Fidel, però sí que voldria parlar d’una frase
amb què Boff encapçala el seu escrit. Diu ell que «cada
cosa o cada persona té moltes facetes. Com vaig dir una vegada, cada
punt de vista és la vista des d'un punt. Cadascun ocupa un punt en
aquest planeta i en la societat de la qual forma part. I des d'aquest
punt veu la realitat que aquest punt permet veure. Així que no podem
absolutitzar cap punt de vista com si fos l'únic. Això dóna origen
als fonamentalismes i a les discriminacions».
Quanta
raó que té! Em sembla que molts ensenyaments de la història
que hauríem d’haver après ens els hem saltat. Es veu que
aquell dia no vam anar a classe... Critiquem constantment els
fonamentalismes de tot tipus que la humanitat ha hagut de patir i
resulta que estem caient en els mateixos errors de sempre.
La nostra tendència és la del blanc i negre i ens oblidem dels
indispensables matissos. Ho fem amb les persones, amb
els esdeveniments, amb els països, amb les teories
filosòfiques o teològiques... Ho fem quasibé amb tot i caiem,
sense voler, en els mateixos tòpics de sempre, en els
mateixos estereotips i en els mateixos prejudicis. Ens costa canviar
el xip mental que s’ha instal·lat al nostre cap i obrir
una mica el cervell a nous aires. Critiquem els dogmes i tots
nosaltres estem temptats a ser dogmàtics per poc que
ens descuidem.
Una
persona m’ha fet arribar una nota -molt amable i educada, s’ha de
dir tot- dient que jo criticava el dogma de la Immaculada Concepció
(la festa d’avui) en el meu apunt anterior. Ben bé no crec que fos
una crítica, sinó que més aviat era una pregunta llençada a
l’aire sobre si els dogmes i la vida cristiana han d’anar
tan inevitablement units com ens han fet creure; era una simple
pregunta sobre la utilitat dels dogmes, del seu context
històric i de cóm els dogmes han arribar a ser-ho dins de
l’església. És clar que hi han hagut teòlegs que hi han
reflexionat molt sobre aquest tema i, per tant, no pretenc
pas fer-ho millor que ells. El gran teòleg Karl Rhaner deia
que els dogmes no havien de ser punts d’arribada sinó més aviat
punts de partida de cara a viure i entendre millor la fe cristiana.
Volia dir amb això que un dogma no ha de ser mai una cosa tancada
sinó una qüestió oberta. En el si de l’església a vegades
no es qüestiona tant el cos de doctrina sinó el funcionament
autoritari per mitjà del qual una institució diu als seus membres
què han de pensar, com si fossin nens petits, i els obliga a
acceptar fòrmules marcades per un temps i una cultura molt allunyada
dels temps actuals. Fins i tot els dogmes s’han de poder mirar,
aprofundir i explicar amb les dades i les visions noves que
proporcionen els estudis teològics i bíblics que es van fent.
La teologia, com qualsevol altra ciència, no hauria de
tenir cap límit ni cap línia vermella que no es
pugui traspassar si el que es pretén és buscar la veritat; i
ja sabem que la veritat es busca moltes vegades una mica a
les palpentes, en la penombra i entre llums i ombres i
sense la pretensió d’aconseguir-la sencera. No hi ha una sola
veritat -de la que nosaltres pretenem fer-nos-en amos i senyors-,
sinó que hi ha petites veritats. Per això quan es parla de
dogmes, inevitablement s’ha de parlar també d’heretgies, que
també contenen petites o grans veritats que s’han de tenir en
compte. Dogma i heretgia van plegats i han estat les heretgies
les que han fet avançar la teologia. Explicael
teòleg José Arregi que va conviure durant molts anys amb un
franciscà vell i savi que deia sovint : «De tota la
història de l’ Església, només m’interessen els heretges.
Només ells han aportat alguna cosa vertadera». El mateix
Rhaner va escriure que «l’heretgia no només és sana i
necessària. És també inevitable».
Aquest
any hem inaugurat l’ any dedicat a Martí Luter, «el
millor teòleg cristià», com l’anomenava Daniel Olivier,
sacerdot catòlic i professor de l’ Institut Catòlic de París. El
31 d’ Octubre de 2017 s’acompliran 500 anys d’aquell dia en què
Martí Luter, profund creient, brillant professor i genial escriptor,
va clavar a la porta de l’església del palau de Wittenberg les 95
tesis contra la venda d’indulgències. I cal dir també
que Luter no estava sol, sinó que amb ell hi havia la
majoria dels esperits més il·luminats d’aquell temps: Erasme,
Moro, Valdés, Vives... I com a resposta la jerarquia romana va fer
el pitjor que es podia fer: va posar en marxa la Contrareforma que
encara arrosseguem fins ara. No tots tenien la raó, però sí que
tots tenien una part de raó. Desgraciadament uns i altres va
acabar aliant-se amb el poder i van començar les guerres en nom de
la religió (quin contrasentit!), a favor o en contra d’uns
dogmes i unes institucions que feien aigües per tot arreu i ja
llavors es veia que no tenien gaire sentit perquè el món, la
cultura i la visió de les coses començava a canviar d’una manera
espectacular.
Per
tant, recordem allò que dèiem al principi: cada punt de
vista és només la vista des d’un punt i estarà bé
celebrar l’any Luter i que Roma reconeixi al final, tal com el Papa
Francesc va suggerir en el seu viatge a Suècia, que Luter va ser
profeta evangèlic d’un nou temps. I recordar també que de
dogmàtics no n’hi ha només dins de les esglésies...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari.