Ja
se sap que la
corrupció ha existit sempre en l'àmbit de la gestió dels assumptes
públics. La
història ens dóna exemples de
temps
antics i de
temps moderns,
de
sistemes
polítics diversos,
de
cultures
i religions diferents.
No
cal buscar exemples. En trobaríem molts.
Aquests
dies es parla molt dels màsters que sembla que regalava generosament
(a base de trampes diverses) la Universitat Juan Carlos I a certs
elements del PP, el partit més podrit i més corrupte de tot Europa.
Si jo fos del PP -Déu no vulgui aquesta desgràcia- podria tenir
sense
gens d’esforç i
presumir d’un màster en qualsevol matèria en el meu currículum.
Però no en
vull
cap,
ni el necessito. I encara menys si és regalat com
ho són els d’aquesta universitat tan poc seriosa.
Els
màsters es veu
que farden
molt i sembla
que són molt necessaris
per
a
una lluïda carrera política. En teoria, corrupció i democràcia
haurien de ser coses incompatibles. Si alguna cosa de bo té la
democràcia és que posa controls a la vida social i política tot
mirant de controlar bé els mateixos controladors. No sempre se’n
surt i en aquest país anomenat
Espanya encara se’n surt menys per manifesta incapacitat i per
deixadesa, perquè -si encara no us n’havíeu adonat- la democràcia
espanyola és més falsa i més dubtosa que un duro
sevillano.
La corrupció sempre
corroeix
els fonaments de la democràcia i a Espanya, en els últims anys,
tenim massa casos que han posat de manifest que el fenomen de la
corrupció no és una cosa conjuntural, sinó estructural i
que prolifera perillosament a les institucions públiques (Gürtel,
Pretòria, Palma Arena, Palau, Operació Ponent, Operació Malaia,
etc.)
Òbviament,
no és possible una estadística real de la corrupció, que per
definició és oculta; i, d’altra banda, com és natural, no tots
els mandataris públics són corruptes. En qualsevol
societat oberta i democràtica tothom,
en major o menor mesura, és
responsables de la
corrupció: els
polítics que la practiquen, promovent -o acceptant-; els subornadors
(promotors empresarials), ara causants, ara víctimes; els partits
polítics, mancats d’autoritat moral per combatre-la perquè
massa sovint hi estan embolicats;
l’estament judicial (jutges i fiscals), que en moltes ocasions no
ha donat la talla; les institucions encarregades del control i
fiscalització de l’activitat administrativa, negligents gairebé
sempre en la seva tasca; els mitjans de comunicació, silenciant o
minimitzant, de vegades, el fenomen corrupte; la intel·lectualitat,
poc compromesa en la seva erradicació;
la ciutadania en general, tolerant en excés amb el polític
corrupte, potser perquè encara no és conscient que la corrupció la
paga de la seva butxaca.
Entre
altres causes, al
meu entendre, la causa primera de tots els mals en el sector públic
espanyol i
en els partits polítics
és la falta d’ètica pública de molts dels nostres governants,
arribats a la política no per vocació ni esperit de servei, ni tan
sols per ideologia, sinó per propi interès. En termes generals,
ètica és el sentit, la intuïció o la consciència del que està
bé i el que no, del que s’ha de fer i del que s’ha d’evitar.
I,
malauradament, això cada dia hi és menys. L’ètica
pública ha de ser correlativa de la privada i
poc
podrà defensar la integritat i la moralitat en el pla públic qui no
en té. D’altra banda, l’actuació de qualsevol que realitza una
funció pública al nostre país ha d’estar presidida per la idea
de servei dels interessos generals, que és el principal valor
polític.
Ho
fa notar això l’advocat José
Manuel Urquiza Morales,
que
és autor d’un llibre que es titula
Corrupció
municipal (Almuzara),
quan
diu que l’article
103 de la Constitució Espanyola -»L’Administració
pública serveix amb objectivitat els interessos generals»-
constitueix un mandat per autoritats i funcionaris. Els valors
clàssics del gestor públic (imparcialitat, neutralitat, honradesa i
probitat) s’han de veure complementats avui amb els nous valors
d’eficàcia i transparència, propis de les Administracions
Públiques del segle XXI. I
això no es dóna a Espanya, on la
corrupció soscava
la integritat moral d’una societat i
suposa
la fallida general dels valors morals i
una violació dels principis ètics, siguin individuals o socials. I
de la mateixa manera que la corrupció es pot avaluar en terme de
diners, també es pot avaluar amb exemples com els dels famosos
màsters que estan d’actualitat aquests dies. Quan una Universitat
pública és capaç d’això, podríem dir el
tan conegut
«apaga
i vámonos».
Que, per altra banda, és el que volem fer milions de catalans sense
que ens en
puguem
sortir de moment...
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari.