Els que ja som una
mica grans encara hem vist espigolar els camps i sabem el que
significava per a molta gent que, en èpoques de penúria,
arreplegava el que bonament podia del que restava de les collites,
especialment dels cereals. Quan la sega es feia manualment sempre
quedaven espigues escampades a terra que algú passava a arreplegar
i aprofitava per millorar una mica l’economia familiar. El gest d'ajupir-se per recollir les espigues que havien quedat al camp el va immortalitzar Jean-François Millet en la seva pintura anomenada "Les espigoladores" (1857).
Abans
s’aprofitava tot molt més i no es feia com ara que vivim en la
cultura consumista de l’usar i llençar, o sigui, d’un sol ús.
Els espigoladors actuals ara els trobem remenant contenidors,
arreplegant menjar, mobles vells o roba.
Quan era petit, a
l’escola ens feien aprendre un poema (en castellà, naturalment)
que retratava exactament el que volia dir «espigolar». El poema és
un fragment de «La vida es sueño» de Calderón de la
Barca i feia així:
«Cuentan
de un sabio que un día
tan pobre y mísero estaba,
que sólo se sustentaba
de unas hierbas que cogía.
¿Habrá otro, entre sí decía,
más pobre y triste que yo?;
y cuando el rostro volvió
halló la respuesta, viendo
que otro sabio iba cogiendo
las hierbas que él arrojó.»
tan pobre y mísero estaba,
que sólo se sustentaba
de unas hierbas que cogía.
¿Habrá otro, entre sí decía,
más pobre y triste que yo?;
y cuando el rostro volvió
halló la respuesta, viendo
que otro sabio iba cogiendo
las hierbas que él arrojó.»
La calor tan forta d’aquests dies passats va fer marxar fins i tot les ganes de pensar. Hom s’ha de refugiar a casa a redós de l’aire condicionat llegint un bon llibre i, de tant en tant, passar per sota la dutxa. Per tant, aquests dies omplirem el blog de reflexions espigolades d’ací i d’allà i esperarem d’aquesta manera la tardor calenta (políticament parlant) que ens espera a la cantonada.
1.Una primera
espigolada. Llegia aquests dies que Jean-Jacques
Rousseau, per a poder pensar, caminava; i que Friedrich Nietzsche ho
feia per la muntanya per a poder escriure; Martin Heidegger passejava
per
la Selva Negra per
experimentar l “ésser”
d’una forma més
autèntica
que la
que li permetia la
vida en societat
(i
es veu que també ho aprofitava per buscar bolets);
Immanuel Kant travessava
Königsberg (l’actual Kaliningrad) sempre
a les cinc de la tarda
com
un rellotge,
sol, respirant
profundament pel
nas
(considerava
que fer-ho
per la boca
a l’aire lliure
podia
perjudicar
la salud), sempre pels
mateixos carrers i vestit exactament igual que el dia anterior.
Robert Louis Stevenson, Walt Whitman, William Wordsworth, Ezra Pound,
Jack Kerouac, Patrick Leigh Fermor, Bruce Chatwin, Régis Debray,
Gary Snyder, Patti Smith y Sophie Calle també
van ser o són grans caminants
(i
han escrit sobre el tema),
i
alguns dels textos fonamentals de vàries cultures
(el Poema
de Gilgamesh, el
Mahabharata,
el
Pentateuc)
narren
llargs trajectes a peu.
“Pots
anar caminant a tots els llocs si tens el temps suficient”,
va
escriure
Stephen Wright.
Un bon tema per
repensar i per fer honor al títol d’aquest blog.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Deixa el teu comentari.