dimarts, 23 de desembre del 2014

Veritats de poeta o mentides de periodista?

Eugen Drewermann, va néixer el 1940 a Bergkamen (Alemanya). Fins el 1991 va ser catedràtic de Teologia sistemàtica a la Facultat de Filosofia i Teologia de Paderborn. Durant anys va compaginar el seu treball com a sacerdot, la docència en teologia i la pràctica de la psicoteràpia. Actualment, havent-se-li privat de la llicència per ensenyar teologia, es dedica a la psicoteràpia, a escriure i a donar conferències.

La seva línia teològica és molt oberta, molt crítica i gens convencional, la qual cosa no vol dir que no sigui molt seriosa, molt interessant i molt suggeridora. Quan arriben aquests dies de Nadal sempre m’agrada llegir alguna cosa que m’enriqueixi i em faci reflexionar sobre aquest tema. Aquest any ho he trobat en aquest autor que, la veritat sigui dita, no coneixia de res, però que un amic m’ha recomanat vivament. He triat un parell de textos seus que m’han semblat molt interessants. Us els deixo com a reflexió per aquests dies nadalencs.

Els mites, ¿Veritats de poeta o mentides de periodista?

“Nombrosos passatges considerats més determinants -en el Nou Testament sobretot- no poden ser entesos d'una manera "històrica", encara que sigui cert que contenen imatges o símbols molt antics utilitzats pels homes. Sobre aquest punt particular, la majoria dels teòlegs i sacerdots cultiven una zona grisa de deshonestedat i d'ambigüitat. Per referir-me a un exemple clar, Nadal no caldria entendre’l en un plànol pròpiament històric.

Seria honrat admetre

que Jesús no va néixer a Betlem
que la seva mare no era verge en el sentit biològic del terme
que cap mag oriental va peregrinar fins al portal
que cap estrella es va parar a sobre del portal
que Herodes no va decidir la matança dels innocents de Betlem
que els àngels no van cantar ni els pastors van adorar
Tot això és llegenda.

En saber-ho, molts creuran que el cristianisme en el seu conjunt és erroni. Jo, en canvi, crec que és decisiu saber que, en si mateixes, aquestes imatges tenen un sentit i un contingut que denoten una profunda cohesió, com si d'un poema es tractés. Són aquestes imatges, en efecte, les que ens ensenyen de veritat el que representa en el fons la persona de Jesús. D'aquí, la meva preocupació perquè el mite torni a tenir el seu lloc i el seu significat. La Bíblia, en els seus passatges decisius, ens transmet, en efecte, les veritats últimes només amb una forma "mítica".

I llavors arriben alguns teòlegs i em retreuen no prendre’m seriosament la història. ¿Significa no prendre’m seriosament la història si afirmo que la Bíblia relata certes experiències decisives a l'estil d'un poeta i no d'un periodista?

Eugen Drewermann (Del naixement dels déus al naixement de Crist)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

SEMPRE UNA NIT ...

¿On es troba realment Betlem? ¿On és el lloc en el qual Déu pot néixer?

El Betlem dels evangelis no és la petita ciutat situada al sud de Jerusalem, sinó tot lloc en el qual els homes són capaços de patir per la manca d'humanitat i en el qual tenen fam i set de justícia (Mt 5, 6): només d'aquests homes i dones Déu és tan proper que pot viure en ells.

Dos mil anys de llegenda cristiana han pogut d'aquesta manera condensar, en les imatges de la Nit Santa, buscant en la riquesa de l'experiència personal, les úniques condicions amb capacitat per descriure aquest miracle de la humanitat i de la bondat del nostre Déu. I ara ens cal recórrer un cop més a tots aquests símbols per fer-nos a nosaltres mateixos la prova de la seva significació i experimentar-los.

Era de nit, ens diu Lluc, en aquella hora de Betlem. Però, ¿sabem de veritat què és la nit? Quan els homes miren i no troben cap horitzó, quan els seus somnis són morts i el món és per a ells només un abisme buit. A aquests homes de la nit -diu l'evangeli- Crist se'ls va aparèixer com la llum que brilla en les tenebres. Sobre ells, que mai havien conegut a Déu, "sobre el poble que avançava a les fosques una llum va brillar" (Is 9, 1).

Feia fred, ens diu la llegenda, en aquella hora de l'aparició del Salvador. Però, ¿sabem de veritat què és el fred? Quan el cor de l'home queda gelat dins de la tempesta de neu de les paraules, i quan els peus estan atrapats en els mil falsos colors de les superficialitats i els dits engarrotats i ja blaus pel fred d'uns sentiments gelats. A aquests homes del fred Crist els dirà: "Foc he vingut a encendre a la terra, i què més vull si ja ha calat!" (Lc 12,49).

La solitud i el rebuig regnaven, diu la llegenda, en aquella hora de Betlem. Però, ¿sabem de veritat què és la solitud? Quan els homes neixen sense sostre propi, davant de la porta dels altres, allà on no hi ha una llar, sinó només una recerca i una nostàlgia sense fi. Fills, no d'uns pares, sinó dels descendents de la mare Eva, l’avantpassada de tots els exiliats, de tots aquells que es troben llançats a la vida, sempre condemnats a trepitjar terra estranya, sempre només moguts per la por, sense drets , sense respir, sense lloc on residir. A aquests homes condemnats a la solitud Crist els dirà: "Les guineus tenen caus i els ocells nius, però aquest home no té on reposar el cap" (Lc 9,58). I també els dirà: "Apropeu-vos a mi els qui esteu rendits i aclaparats, que jo us faré reposar» (Mt 11,28).

És pobre, ens diu la llegenda, aquest Messies-Rei vingut al món. Però, ¿sabem de debò què és ser pobre? Quan l'ànima de l'home està tan xuclada com la boca del famolenc i tan buida com la mà del captaire. O quan el cos està tan esgotat que la dona ja no té energies per espantar les mosques dels ulls del seu nen famolenc o quan cal anar recollint pels carrers, des de primeres hores del matí, els diaris per no patir tant les mossegades nocturnes del fred. A aquests homes de la pobresa Crist els dirà: "Vosaltres esteu a prop de Déu". Però també afegirà, ple de còlera: "Ai de vosaltres, els rics" (Lc 6,24).

Tots aquells que viuen en les tenebres, en el fred, en la solitud, tots els exclosos, els pobres comprendran la nit de Betlem, doncs a tots ells aquest nen de Déu els promet: "Feliços els qui ara ploreu, perquè vindrà dia que riureu! "(Lc 6,21)

El Betlem dels mapes està situat a vint quilòmetres de Jerusalem, però el veritable "Betlem" està al costat mateix de "Jerusalem", en els nostres propis cors.

¿I on habitem nosaltres realment?

Eugen Drewermann (Déu immediat)

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

BON NADAL A TOTS ELS AMICS I LECTORS D’AQUEST BLOG!

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

2 comentaris:

  1. Molt interessant. Estic d'acord amb ell en moltes coses, per exemple en el tema de la virginitat biològica de Maria, en els mags, l'estrella sobre el portal o els àngels. En els temes del naixement a Betlem o en el de la matança dels innocents, hi han aspectes de la narració evangèlica que històricament son versemblants (per exemple, l'edicte d'empadronament d'August, o la matança indiscriminada de civils ordenada per Herodes), els quals al meu parer porten a la conclusió de que no es pugui afirmar rotunda i categòricament que siguin metàfores. Per altra banda, tampoc es pot afirmar rotunda i categòricament que siguin veritat.

    ResponElimina
  2. Hola Joan: Certament, si anem a buscar fets històrics, encara ens hi perdem molt. Ni els historiadors ni els biblistes es poses massa d'acord. de la infància de Jesús en sabem ben poca cosa. El mateix naixement a Betlem o a Natzaret segueix essent discutible segons ha estudiat l'eminent teòleg Xabier Pikaza, per exemple en un dels seus darrers llibres "Hijo de Hombre. Historia de Jesús Galileo" (Tirant, Valencia 2007). Tal com acaba en un article seu, "hay “historias” y temas. que sólo se pueden decir en forma de símbolo". Una abraçada

    ResponElimina

Deixa el teu comentari.